
“Assaig” de rogativa de Vallibona a Pena-Roja de Tastavins
ALTRES POBLESVALLIBONAVINARÒS MAIL 22 març, 2026 Vinaròs News

EMILI FONOLLOSA, fotos M.MESTRE, A.P.
Set anys després de l’anterior, enguany toca l’ancestral rogativa de Vallibona a Pena-Roja de Tastavins. La data és el 16 de maig però aquest dissabte 21 de març. un grupet de vallibonencs no han pogut esperar-se fins eixe dia i han fet una “pre-rogativa”, recorrent camp a través els 27 quilòmetres que separen ambdues poblacions, com tornaran a fer de forma “oficial” quan pertoque.
La “pre-rogativa” ha servit per a posar a prova les forces i reconèixer un terreny que la natura, amb el pas del temps, sempre s’encarrega de modificar. No ha estat una passejada qualsevol: els participants han recorregut tota la llarga distància que uneix no només dos pobles, sinó també dues comarques i dues comunitats (la Valenciana i l’Aragonesa).
L’expedició, formada per homes i dones de diverses edats units pel vincle de la terra, ha iniciat la marxa amb els pals de caminar i l’equipament a punt.
Durant el trajecte, els caminants han passat per senyalitzacions tallades en pedra que marquen de forma implacable el que queda de jornada: “Pena-roja 2 hores” o el camí de tornada cap a “Vallibona 5 hores”.
La imatge del grup reunit a les escales del poble abans de la partida és el reflex d’una comunitat que es nega a perdre les seues arrels. Set anys són molts, i l’emoció per tornar a fer aquesta via “oficialment” al maig era palesa en les converses durant la ruta.
Rubén Lombarte, periodista de Matarranyamedia https://matarranya.media/ va entrevistar després de la «pre-rogativa» un dels 27 participants, el conegut vallibonenc Sento Cuartiella, aquí ho podeu escoltar:











S’obri la inscripció per a l’esmorzar i el dinar dels pelegrins de Vallibona a Pena-Roja





