Vinaròs News

Històries d'avui en dia

Una rogativa amb moltes autoritats i que aspira a ser Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la UNESCO Una rogativa amb moltes autoritats i que aspira a ser Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la UNESCO
EMILI FONOLLOSA La història, la fe i els lligams de sang han tornat a caminar junts a través de les muntanyes dels Ports i... Una rogativa amb moltes autoritats i que aspira a ser Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la UNESCO

EMILI FONOLLOSA

La història, la fe i els lligams de sang han tornat a caminar junts a través de les muntanyes dels Ports i del Matarranya. Vora unes 900 persones van recórrer dissabte uns 27 quilòmetres per complir amb la 97a Rogativa Septennal de Vallibona a Pena-roja de Tastavins, una tradició centenària que cada set anys rememora l’auxili i el retrobament entre tots dos pobles. En una jornada marcada per un vent fresc que va accelerar el ritme dels pelegrins, les autoritats van coincidir en la necessitat d’impulsar el reconeixement de la festa a escala internacional.
El diputat socialista al Congrés, Artemi Rallo, qui ja va participar en l’anterior edició fa set anys, ha reivindicat la iniciativa parlamentària per declarar aquesta i altres rogatives periòdiques de la província, com el Sexenni de Morella, com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la UNESCO.
“La Comissió de Cultura del Congrés ja va instar el Govern d’Espanya a adoptar les iniciatives necessàries, però abans cal que els governs d’Aragó i la Generalitat Valenciana moguen fitxa, inicien i documenten l’expedient per a defensar la grandesa d’aquesta rogativa davant la UNESCO”, va explicar Rallo a VINARÒS NEWS durant el descans que es va fer a migdia, per dinar i afrontar les tres últimes hores de caminada.

La vicepresidenta de la Diputació de Castelló i alcaldessa de Canet lo Roig, M. Àngels Pallarés, va participar per primera vegada en la caminada convidada pel consistori vallibonenc. Pallarés destacava l’auge de la cita, estimant l’assistència en prop de 1.000 persones, i refermà el compromís de la institució provincial amb les tradicions de l’interior. Tot i que la festa manté una força interna que “es garanteix el futur per si sola”, va avançar que parlarà amb l’alcalde per a estructurar un conveni singular de cara a la pròxima edició, d’aquí a set anys.

El bisbe de la diòcesi de Tortosa, Sergi Gordo, va viure la seua primera rogativa des que va prendre possessió del càrrec, qualificant-la d’una “experiència preciosa”. El prelat va vincular el sentit del pelegrinatge amb el missatge evangèlic de fraternitat: “És preciós veure com aquests dos pobles s’agermanen des de fa tants segles, caminant com un sol home per a retre homenatge a la Mare de Déu de la Font” ens deia a VINARÒS NEWS. Gordo acompanyà els romers en el trajecte abans de celebrar l’eucaristia solemne a Pena-roja.

Visiblement emocionat, l’alcalde de Vallibona, Juanjo Palomo, va mostrat la seua immensa gratitud cap a totes les persones que fan possible la logística de l’eixida, el dinar al Coratxar a l’anada i a Herbers a la tornada i tota la ruta. Palomo va destacar, com a anècdota de la jornada, que el vent i el fred inusuals per a mitjan de maig havien propiciat la rogativa “més ràpida de la qual es tenen dades”, arribant al Coratxar poc després de les 12 del migdia (després d’haver sortit de Vallibona poc després de les 7 i mitja).

“L’esperit de col·laboració i germanor és el que marca la nostra rogativa; un agraïment immens cap a un poble germà que ja ens espera baix de les Roques del Masmut i al Pont Xafat, que serà el moment més emotiu” deia mentre descansava a Coratxà.

La rellevància de la rogativa va atreure una important representació institucional, a més dels esmentats. L’exministra i secretària general del PSOE a Aragó, Pilar Alegría, destacava entre l’àmplia representació de diputats d’Aragó, Catalunya i el País Valencià i alcaldes de la zona. El caràcter solemne es va veure reforçat per l’històrica trobada entre l’arquebisbe de Saragossa Carlos Manuel Escribano i el bisbe de Tortosa, que van beneir i van participar activament dels actes eclesiàstics, simbolitzant la unió de les dues diòcesis.

Més de 700 persones pelegrinen a peu de Vallibona a Pena-roja, commemorant l’enllaç nascut després de la pesta del segle XIV

La rogativa septennal de Vallibona a Pena-roja de Tastavins, en una dotzena de vídeos

MÉS A VALLIBONA.NET: https://www.vallibona.net/penaroja2026.htm 

Comparteix

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies