
El retrobament de dos pobles abraça el llegat de mossén Paco Vives
ALTRES POBLESVALLIBONAVINARÒS MAIL 20 maig, 2026 Vinaròs News

EMILI FONOLLOSA
La celebració de la 97a Rogativa Septennal entre Vallibona i Pena-roja de Tastavins va viure un dels seus moments més emotius i rics en sentiment comunitari en acabar la funció teatral. L’edició d’enguany ha estat marcada per l’homenatge a mossén Paco Vives, qui va ser rector de Vallibona i un dels grans impulsors i defensors d’aquesta històrica tradició de germanor entre l’Aragó i la Comunitat Valenciana.
L’alcalde vallibonenc Juanjo Palomo, en companyia de l’alcalde pena-rogí Ricardo Blanch i el bisbe de Tortosa Sergi Gordo, li va lliurar un merescut reconeixement que li han fet els ajuntaments d’ambdues poblacions agermanades.

“Per sort, la rogativa, com veieu, té una salut envejable-deia Palomo-, només cal veure les muntanyes que hem travessat: 900 persones que han decidit acompanyar-nos en el nostre camí fins aquí a a Pena-roja»
«Però no sempre ha sigut així. Esta rogativa no s’ha deixat mai de fer; sempre s’ha fet des de 1347, 700 anys d’història, però va patir moments molt, molt difícils. Moments en els quals els pobles se despoblaven, la gent no tenia ganes de celebrar, no tenia ganes de festa… i gràcies a algunes persones que van mantindre viva la flama de la germanor entre els dos pobles, estem avui aquí».
«Jo crec que li devem molt a les generacions dels nostres avantpassats que en moments complicats van continuar fent la rogativa, però també pensem que n’hi han a vegades persones concretes que tiren del carro, que ens il·lusionen a la resta».
Durant el trajecte i en els actes centrals a Pena-roja, la figura de mossén Paco va ser lloada de manera unànime tant pels veïns com per les autoritats religioses i civils. La seua proximitat, la seua energia i el seu amor incondicional per aquests pobles d’interior, s’ha fet evident en cada passa del camí.
Amb aquest reconeixement, la 97a Rogativa no només passa a la història per haver sigut una de les més ràpides gràcies al clima fresc, sinó per haver demostrat que el llegat de mossén Paco Vives roman ben viu en la memòria col·lectiva dels Ports i el Matarranya.



www.vinarosnews.net/seixanta-fotos-de-la-rogativa-septennal-de-vallibona-a-pena-roja-de-tastavins/
MÉS A VALLIBONA.NET: https://www.vallibona.net/penaroja2026.htm





