
Barrachina trasllada les seues condolences a la família de Federico García Moliner, que va viure a Sant Mateu i Salzadella
ALTRES POBLESSALZADELLASANT MATEU 14 agost, 2025 Vinaròs News


La presidenta de la Diputació Provincial de Castelló ha traslladat les condolences de la institució a la família de Federico García Moliner i lamenta que “la província perd un referent en investigació científica”.
El científic, nascut a Borriana en 1930, premi Príncep d’Astúries en Investigació Científica i Tècnica l’any 1992, va rebre l’any 2023 l’Alta Distinció de la Província que atorga la Diputació de Castelló.
“Ens deixa una autoritat mundial. La seua labor ha sigut reconeguda en l’àmbit internacional per les seues investigacions en el camp de la física de l’estat sòlid”. Docent i investigador, García Moliner mai va abandonar la seua passió “i va ser exemple per a moltes generacions per la seua perseverança, tenacitat i avanços en aquest àmbit científic. Va crear escola”, ha manifestat Marta Barrachina.
La seua pèrdua “deixa a la ciència sense un baluard clau” que, tal com ha recordat Marta Barrachina, “sempre es va sentir orgullós dels seus orígens i de la seua ciutat natal, Borriana”.
Llicenciat en Ciències Físiques en la Universitat Complutense de Madrid i doctorat a la Complutense i en la Universitat de Cambridge, va forjar una trajectòria amb segell propi en el Consell Superior d’Investigacions Científiques. Una labor que no li va impedir exercir la docència durant tres anys en la Universitat d’Illinois, “forjant científics que hui són hereus de la seua passió i la seua constància”.
Els pares van ser Federico García Vallejo i Vicenta Moliner Sanchis, amb orígens a Sant Mateu i Salzadella. Durant la seva infància i adolescència, Federico García Moliner va viure a Sant Mateu i Salzadella a causa de la guerra, anys de penúries econòmiques. No es va poder retrobar amb el seu pare fins a deu anys després de la finalització de la guerra.





