Vinaròs News

Històries d'avui en dia

TOTES I TOTS SOM VINARÒS. CECÍLIA PASTOR La globalització ha configurat un nou ordre social fundat en l’individualisme egoista. El lliure mercat instaura propòsits...

TOTES I TOTS SOM VINARÒS. CECÍLIA PASTOR

La globalització ha configurat un nou ordre social fundat en l’individualisme egoista. El lliure mercat instaura propòsits i sentits de vida que no afavoreixen les experiències empàtiques i solidàries entre els éssers humans. L’egoisme exaltat propícia acumulació i disputes per la riquesa material. Existeix suficient inquietud entorn del destarotat escenari que origina la globalització i el tipus d’humanització que propícia, encoratjant actituds individualistes, irresponsables,en resposta a la sensació imperant de inconformitat que s’estén pel món, en el segle XXI. El llastimós avanç de l’era global, la indolència que caracteritza a la societat actual propícia que les masses intentin evadir les penúries que deriven del sistema econòmic i amb això el sofriment aliè en grans concentracions urbanes ,els ciutadans es mostren indiferents al dolor que produeix el capitalisme en les seves pròpies comunitats.

Per la seva tranquil·litat i salut mental la majoria esquiva els assumptes que amenacen la seva enteresa, fins que algun succés, enèrgic i inesperat sacseja la consciència i recrimina la seva indiferència. En ve la dura imatge d’ Aylan Kurdi; el petit nen de tres anys ofegat a les platges de Turquia l’any 2015. La globalització ha imposat un model de civilització estàndard amb el propòsit de fer de les masses; fidels consumidors de productes i serveis provinents dels països desenvolupats però instaurats en diversos llocs del planeta. És així com en el present segle s’imposa la idea del mercat-món com a escenari dominat per les forces financeres que arrosseguen l’existència de la humanitat en el seu conjunt i li imposen propòsits banals de vida.

Dia amb dia les línies de producció masteguen i depreden els tresors naturals del planeta convertint-los en capritxosos artefactes que, una vegada malgastats, originen immensos i fètids dipòsits d’escombraries i mars saturades de substàncies toxiques. Nombroses indústries continuen sent responsables de les immundícies que deriven d’un progrés més que il·lusori i causant de fer porqueria dels éssers humans que el sistema rebutja. També ha causat inconfessables danys a la vida i dignitat humana. Tals versions de l’ego han estat presents en bona part de la història de la humanitat i influïint sobre ella, per a Maquiavel l’egoisme constitueix un atribut essencial de l’espècie humana que explica totes les disputes socials. El egoisme extrem es caracteritza per actituds d’indiferència cap a uns altres i forta tendència a la deshumanització. El capitalisme fa de la propietat privada una ideologia que trastoca el sentit de vida dels ciutadans i que progressivament cosifica les relacions humanes fins al grau d’establir el precepte: quant tens, quan vals. La globalització capitalista configura personalitats egoistes que reneguen de mostrar suficient empatia cap als éssers desvalguts més pròxims. L’egoisme extrem no sols floreix en els mercats i llocs de treball, sinó també a casa com a l’escola i en tots els espais d’interacció que aclamen les qualitats individuals sobre les circumstàncies col·lectives.

Aquesta cantitat de semideus, de colossals riqueses i poders que mai tindran com a destí salvar als desvalguts, exhibeixen el seu egoisme en burlar-se de les misèries que uns altres pateixen. Com un virus contagiós; infecta i inhabilita tant a la persona com a ser social. Les seqüeles en el nostre voltant són lamentables i diverses. D’una banda, es corromp la nostra condició humana en el moment en què els individus egòlatres acaben refugiant-se en la seua capsula de consums privats, convertint-nos en éssers menyspreables moguts únicament per vanitats. Sens dubte molt distants hem quedat de la mesura i solidaritat que assenyalarà la Mare Teresa de Calcuta, en expressar; “Si em pregunten quan acabarà la fam en el món?, jo responc: quan aprenguem a compartir. Com més tenim, menys donem. En vint-i-cinc segles d’experiències humanes som malauradament la present generació d’homes i dones, corresponsables dels efectes i danys col·laterals d’un procés civilitzatori, de crear gerres per ambicions desmesurades, de causar severs danys al medi ambient, així com incomptables privacions a membres de la nostra i d’altres espècies.. A manera de conclusió La globalització capitalista en el llindar del segle XXI ofereix un panorama poc encoratjador en termes d’humanització a escala planetària.

Comparteix

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies