Vinaròs News

Històries d'avui en dia

L’associació Camins dels càtars celebra a Sant Mateu l’aniversari de la mort de Bélibaste L’associació Camins dels càtars celebra a Sant Mateu l’aniversari de la mort de Bélibaste
NOTA DE PREMSA L’associació Camins dels càtars ha celebrat diferents actes en record d’aquells bons homes i bones dones que van viure a l’edat... L’associació Camins dels càtars celebra a Sant Mateu l’aniversari de la mort de Bélibaste

NOTA DE PREMSA

L’associació Camins dels càtars ha celebrat diferents actes en record d’aquells bons homes i bones dones que van viure a l’edat mitjana. Sant Mateu va ser escenari d’una comunitat càtara dirigida per Guillem Bélibaste, l’últim càtar que va ser ajusticiat a la foguera. Va ser el final del que van anomenar “’heretgia càtara”.

El passat 24 d’octubre amb motiu de l’aniversari de la mort de Bélibaste aquesta associació van celebrar un acte de record i homenatge a la plaça La Pietat de Sant Mateu, on està situat el llorer i la pedra commemorativa. A l’acte es va fer un breu recorregut històric i es van llegir poemes de l’escriptora Pilar Bellés Pitarch del seu llibre “Los cátaros: breve recorrido histórico y poético”. Esta escriptora, filla adoptiva de Sant Mateu, va escriure el llibre amb motiu del 700 aniversari de la mort del càtar Guillem Bélibaste a la foguera. En el llibre ha volgut resumir la història dels càtars en unes pàgines perquè la seva història no es quedi en l’oblit.

El catarisme va ser un moviment cristià dissident que es va estendre entre els segles X i XIV per diferents indrets, especialment per a Bulgària, Itàlia, Alemanya, Anglaterra, Lleó, França, Aquitània, Occitania, Catalunya i la Comunitat Valenciana. En aquests darrers casos, segurament va exercir una gran influència la immigració procedent d’ Occitania que fugia de les massacres de les creuades i de la Inquisició. L’església catòlica va utilitzar per combatre’ls la creuada albigense (1209-1229) i els tribunals de la Inquisició, creats el 1231, amb els quals els va perseguir fins a aconseguir la seva extinció. A Occitania, l’últim bon home conegut, Guillaume de Bélibaste, va ser cremat el 24 d’octubre de 1321. Pel que aquest 24 d’octubre va ser l’aniversari. Amb aquest petit recorregut històric no només tindran una visió clara i general del que va ser o ha sigut el catarisme, sinó també espero que ho passen bé amb els poemes que Pilar Bellés li ha dedicat. Que ho gaudeixin!

 

Comparteix