
Eufònic 2024 anuncia 45 artistes més i tanca la programació de la 13a edició
AMPOSTADALT DEL SÉNIAQUÉ PASSARÀ ?TORTOSA 29 maig, 2024 Vinaròs News

NOTA DE PREMSA
Eufònic 2024 anuncia avui 45 artistes més i tanca la programació de la 13a edició, que se celebra del 4 al 14 de juliol en 12 poblacions de les quatre comarques ebrenques i en més de 35 espais naturals i patrimonials, com un camp d’oliveres, una estació de tren en desús, la sala de ball d’una associació musical, una plaça de bous, el saló d’una entitat cultural amb més de cent anys d’història, un observatori astronòmic o un embarcador al riu Ebre, entre molts altres.
En total, el festival programa 77 artistes al llarg de 10 dies amb activitats musicals, instal·lacions artístiques, espectacles de poesia i dansa, accions sonores, performances i arts visuals.
Playmodes presentarà l’espectacle estel·lar “Astres”, una innovadora proposta d’art lumínic i làsers que explora el secret de l’univers, i Microfeel + Santiago Bartolomé “Fractal Listening”, un show audiovisual de música ambient i trompetes, a l’Observatori de l’Ebre sota la llum de les estrelles.
El Casal i La Lira d’Amposta es converteixen en espais dedicats als espectacles audiovisuals i a la música més jove. A la Lira, els sons més descarats arriben de la mà de Blu Boi i St Frances, i al Casal, la performance audiovisual de l’artista grec Novi_sad amb el japonès Ryoichi Kurokawa substitueix a la de Maya Shenfeld i Pedro Maia, que no podran actuar al festival per motius personals.
Les nits d’Eufònic al Castell d’Amposta aposten per la música urbana actual. Als directes d’Infanta, Xenia i Balma se suma la psicodèlia shoegazing del trio Linalab Band. A més, Marisol Eichborn presentarà el seu treball de debut, i la banda barcelonina Los Yolos actuarà a l’Ermita de la Pietat d’Ulldecona.
La poesia té un paper important a Eufònic 2024, amb el projecte poètico-musical de l’actor Francesc Cuéllar amb Judith Cortina; el projecte de pop electrònic del poeta Max Codinach, gavina.mp3; la veu de la cantant, pianista i compositora Maria Coma; el projecte d’experimentació poètica de Leuclus, i l’espectacle de poesia, electrònica i percussió de Rupert Clervaux.
La veu i el cos prenen forma amb el treball de l’artista ulldeconenca néfur, creat amb la seva veu i els sons de les glaceres d’Islàndia. A més, Eufònic estrenarà “Multiverse” de Humanhood, una peça de dansa i realitat virtual dins d’una bombolla inflable i, en col·laboració amb Deltebre Dansa, un espectacle de nova creació amb l’artista visual Yannick Jacquet, el músic Thomas Vaquié i els ballarins Ching Ying i BBoy Issue.
El festival suma més accions, performances i espectacles de dansa en espais naturals: la peça de la companyia La Taimada i la performance poètica de Rosa Tharrats i Gabriel Ventura, ambdues al Bosc de Ribera; la Reserva Natural de Riet Vell acollirà una acció cinematogràfica d’Anna Moreno. I també en espais insospitats: l’acció performativa de Marga Socias a la muralla de Santa Clara de Tortosa i el mapatge de Mapasonor a l’estació de tren en desús de Campredó.
L’experimentació sonora suma nous noms com l’artista iraniana Dania, el català establert a Dinamarca Xavier Bonfill, i els espectacles de live coding de Turbulente i Eloi Bon Noi i de Lina Bautista i Timo Hoogland, en el CineClub de Bot.
Eufònic Terra, el subprograma que es vincula a dos elements propis de la gastronomia ebrenca, l’oli i la clementina, suma a la programació l’acció de l’explorador sonor tortosí Shoeg en un camp d’oliveres a La Sénia, i l’acció de la ballarina senienca Sònia Gómez al Mercat de Tortosa. I més música: lāminal actuarà en el vermut musical a La Sénia i la cantautora donostiarra Sara Zozaya en format quartet, a Ulldecona.
El programa d’instal·lacions artístiques es tanca amb noves incorporacions: l’artista colombià resident a València Leo Pum + RIIM al Museu de Tortosa; “La forma de l’aigua” de Marie-France Veyrat i Jaime de los Ríos a l’Antic Molí d’Oli d’Ulldecona; la subtil “Amanita digital” de Marc Anglès al centre d’Amposta; “BSM/MTHC d’Oscar Martín aka NOISH a BotCamp, i “Refresh yourself”, de Gerard Valls, a l’espai virtual Sala Sintètica. I un nou espai: la impressionant peça d’Anna Rierola, “El jardí de les delícies”, de 4,5 metres d’alçada, es veurà a la caixa escènica de l’auditori de La Lira Ampostina.
En format diürn o nocturn, les sessions de DJ són sempre presents a la programació d’Eufònic: les nits amb Dani Blue i la francesa Marie Prude; i els vermuts amb selectores musicals com m8nse, DJ Rosario, DJ Ecléctico, DJ 106 i Goodfellah.
Ja estan a la venda els abonaments d’Eufònic 2024, i ja estan obertes les inscripcions d’Eufònic Pro, BotCamp i els talles en la natura.

Eufònic 2024, el festival d’arts sonores, visuals i digital-performatives de les Terres de l’Ebre, tanca la programació de la seva 13a edició, que s’avança al calendari i se celebrarà del 4 al 14 de juliol, 10 dies d’activitats dividides en dos caps de setmana: del 4 al 7 de juliol, amb la inauguració de les principals instal·lacions artístiques, Eufònic Terra i BotCamp, i de l’11 al 14 de juliol amb els dies centrals d’Eufònic, Eufònic Pro i la jornada Co-vision.
El festival s’expandeix en 12 poblacions -14 comptant les pedanies de Balada i Poblenou del Delta- i en més de 35 espais -interiors, patrimonials, naturals o museístics- de les quatre comarques de Terres de l’Ebre, i compta amb una extensa programació amb 77 artistes. El programa d’Eufònic 2024 inclou moltes de les disciplines artístiques contemporànies, de l’experimentació musical a la performance, de la poesia al pop delicat, de la dansa a les accions sonores, i les deu instal·lacions artístiques que, o parteixen del paisatge, l’art i la ciència, o posen el focus en el patrimoni immaterial ebrenc.
Paraula, veu i música
La poesia té un paper important a Eufònic 2024. Els dies centrals i en horari de vermut, dissabte i diumenge, a l’Embarcador de Balada hi haurà l’actuació poètico-musical “Tobetta” de l’actor Francesc Cuéllar i la músic i DJ Judit Cortina, una coproducció amb els festivals Poesia i+ (on s’estrenarà el dia abans) i FiraTàrrega. La plaça de Poblenou del Delta acollirà gavina.mp3, el novíssim projecte de post-pop electrònic del poeta Max Codinach, que es presentarà en format quartet.
La poesia també té un paper important en horari de tarda. L’Església del Castell de Miravet s’inundarà de la veu de la cantant, pianista i compositora Maria Coma, que presentarà el seu flamant àlbum “Vocal Roots”, una proposta performàtica que s’endinsa en les possibilitats expressives de la veu i el cos com a instrument, acompanyada de dues veus més; i de Leuclus, projecte d’experimentació poètic musical format pel poeta Gerard Diaz (La Companyia Minimíssima), el percussionista Alián Rodrigues i el compositor Riccardo Massari. A més, el britànic establert a Mallorca Rupert Clervaux farà dialogar la poesia amb l’electrònica i la percussió, i la ulldeconenca néfur presentarà una nova peça creada només a partir de la seva veu i els sons de les glaceres d’Islàndia desfent-se.
Performance, dansa i accions en la natura i sota els estels
L’Observatori de l’Ebre acollirà una nit plàcida amb dues propostes: la creació estel·lar de Playmodes “Astres”, una innovadora proposta d’art lumínic i làsers que explora el secret de l’univers, i “Fractal Listening” de Microfeel + Santiago Bartolomé, un show audiovisual teixit de música ambient i trompetes projectat sobre la cúpula esfèrica.
Eufònic comptarà amb diverses accions, performances i espectacles de dansa en diferents espais naturals de l’Ebre. La companyia de dansa i nous formats escenogràfics La Taimada presentarà “Cuando el cuerpo habla”, una peça íntima en el paratge natural del Bosc de Ribera, a Amposta; allà mateix, l’artista Rosa Tharrats i el poeta Gabriel Ventura presentaran la performance poètica “(-N-O-E-M-A-)”, una peça en col·laboració amb la biennal Manifesta 15 Barcelona Metropolitana. La Muralla de Santa Clara, a Tortosa, acollirà l’acció de l’artista performàtica Marga Socias, i a l’estació de tren de Campredó, Mapasonor presentarà un mapatge sonor del territori, en col·laboració amb Mestràlia, la fira de lutiers de Campredó. A la Reserva Natural de Riet Vell, un espai natural que uneix l’agricultura ecològica de l’arròs i recupera els hàbitats naturals de les zones humides, es portarà a terme l’acció cinematogràfica d’Anna Moreno, artista catalana resident a Holanda, una activitat participativa entre la ficció i la realitat.
El Casal i un nou espai, la Lira d’Amposta
El Casal i la sala de ball de La Lira, a Amposta, es converteixen en espais dedicats als espectacles audiovisuals i a la música més jove i descarada, tots dos espais de pagament que entren amb l’abonament d’Eufònic 2024. A la sala de ball de La Lira, la música més descarada arriba de mà de Blu Boi, amb una posada en escena crua i avantguardista que canta la precarietat i l’ansietat dels joves, i la cantant St Frances, abans coneguda com a Santa Monica, presentarà les seves delicades composicions en format trio.
El Casal, que acollirà els shows audiovisuals ja anunciats de Roc Jiménez de Cisneros i Serafín Álvarez, i el directe audiovisual experimental de PoleTwo, presentarà “Sirens”, una performance audiovisual de l’artista grec Novi_sad i l’artista japonès establert a Berlin Ryoichi Kurokawa, una peça que combina el vídeo generat digitalment de Kurokawa i les exploracions sonores de Novi_sad. Aquest espectacle substitueix al de Maya Shenfeld i Pedro Maia, que per motius personals no podran actuar al festival. El Casal també acollirà formats que limiten entre el cos, la veu i la tecnologia, com l’actuació del nou projecte de la ulldeconenca Laura Guargh, néfur, i “Human Learning”, d’Eneritz Tejada, una peça de dansa poc normativa que incorpora dispositius tecnològics que generen dinàmiques específiques.






