El Centre d’Estudis dels Ports ompli l’agost d’activitats a tota la comarca
ALTRES POBLESCINCTORRESMORELLAQUÉ PASSARÀ ? 1 agost, 2023 Vinaròs News
– Dissabte i diumenge, 5 i 6 d’agost, a Cinctorres, tindran lloc les Jornades de divulgació científica: Esclats de ciència, en homenatge a Miquel Guardiola Fígols. En podeu consultar el programa al final d’aquest escrit, al document adjunt i a: Esclats de ciència – CEP
– Diumenge, 6 d’agost, a les 19 h, a la Sala de la Vila d’Olocau del Rei, inauguració de l’exposició La Guerra Civil als Ports i a l’Alt i Baix Maestrat, el comissari de l’exposició, Ricard Martí, hi farà una visita guiada.
– Dijous, 10, a Cinctorres, a les 19:30 h, a l’Oficina de Turisme: Jordi Marín i Julià Pastor dialogaran sobre: Futurs (im)possibles? Escenaris postcol·lapsistes.
– Divendres, 11 h, a les 19 h, a la Sala del Justícia de l’Ajuntament de Morella: Presentació dels llibres Florencio Pla “La pastora”. La dignitat robada, d’Elena Solanas i La petjada d’El Rubio, l´últim Company de la Pastora, d’Òscar Meseguer. A continuació s’inauguraran les exposicions i els autors faran visites guiades a: La Ley de fugas als Ports i al Maestrat, de Lluís Ibáñez; i Maquis, de Jesús Monterde.
– Dissabte, 12, a les 19:00 h, a la Sala del Justícia de l’Ajuntament de Morella: Conxita Solans parlarà sobre: República i Guerra Civil. El protagonisme de les dones a través de la imatge i la propaganda. A continuació: Inauguració i visita guiada a l’exposició: La dona durant la segona República i la Guerra Civil espanyola. A càrrec de Conxita Solans i Antoni Arnau, comissaris de l’exposició organitzada pel Centre d’Estudis i Documentació de la Guerra Civil Espanyola, de la Fundació Caixa de Vinaròs.
– Diumenge, 13, a les 19 h, al Saló d’Actes de l’Ajuntament d’Olocau, Soraya Sales i Javier Soligó presentaran les seues fotografies i obres plàstiques publicades a la revista Papers dels Ports. Seguidament, Javier Soligó explicarà el mural que ha fet al poble.
– Dilluns, 14, a les 18:00 h, a la Sala del Justícia de l’Ajuntament de Morella: Antoni Eixarch parlarà dels ninotaires de la comarca: Josep Peñarroya (creador dels personatges Don Pío, Gordito Relleno, Pitagorín i d’altres en la revista Pulgarcito i co-fundador de Tio Vivo) i Eugeni Giner, creador de l’Inspector Dan i Lolita i Enrique, a Pulgarcito i Tio Vivo. A continuació farà una visita guiada a l’exposició que va comissariar, al Forcall, amb Ferran Sales, impulsada per la Colònia Forcallano-catalana, sobre els ninotaires de la comarca.
– Dissabte, 19, a les 19:30 h, a l’Oficina de Turisme de Cinctorres: Diàleg sobre la segona edició del llibre Els Ports: franquisme i repressió, ciutadania i memòria (Premi Institut Obrer de València de Memòria Històrica, atorgat per la Societat Coral el Micalet) entre l’autor, Joan Lluís Porcar i Jordi Tàrrega.
– Diumenge, 20, a les 12:30 h, a la Balma, inauguració de l’exposició de Miguel Ángel Troncho Un món de mirades, geografia humana dels Ports. L’autor en farà una visita guiada.
– Diumenge, 20, a les 19 h, a la Sala del Justícia de l’Ajuntament de Morella. Presentació de l’estudi publicat a la revista Papers dels Ports Caixetes de remeis del segle XIX, de Julià Pastor, que dialogarà amb Miguel Armengot, metge.
– Dimarts, 22, a les 19:00 h, a la Sala del Justícia de l’Ajuntament de Morella: Presentació del llibre Trienio. El sueño liberal, de Núria Sauch, que dialogarà amb Conxa Rodríguez, periodista i escriptora.
– Dimarts, 22, a les 19:00 h, a la Casa Social de Vilafranca. Presentació dels articles de la revista Papers dels Ports Les societats caçadores i recol·lectores al terme de Vilafranca, per Dídac Román; i Els noms comuns de les plantes a Vilafranca (II) per Ricard Pitarch.
Jornades de divulgació científica: Esclats de ciència, en homenatge a Miquel Guardiola Fígols
CINCTORRES
5 d’agost Benvinguda i inauguració
10:00 Acte inaugural a càrrec de Josep Maria Casabó i Bernad (Arqueòleg inspector de la Direcció Territorial de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana)
Aportacions al patrimoni comarcal
10:30 Andrés Santos Cubedo (Grup GUIX de Vila-real)
Prospeccions i jaciments
11:30 Pausa cafè
12:00 José Manuel de Antonio Otal (Arqueòleg i investigador independent
De la identificació a la interpretació. La reconstrucció ideal de l’edifici visigòtic de “Els Casals del Mas de Sabater” (Morella)
13:00 Ramiro Pérez Milian (Noverint Arqueologia i Turisme SL)
Gravats rupestres a la comarca dels Ports. Un Patrimoni desconegut.
14:00 Dinar
17:30 Taller de Martín Julio García Natale (Universitat Autònoma de Madrid) sobre fabricació d’eines lítiques.
La tecnología lítica en tiempos prehistóricos e históricos. Una visión desde la comarca de Els Ports y el Levante Mediterráneo.
Eixida de camp
18:30 Visita al jaciment Ana i torreta dels Moros
6 d’agost Eixida de camp
9:00 Visita al jaciment visigòtic dels Casals del Mas de Sabater (Vega del Moll, Morella)
11:30 Pausa cafè
Aportacions a la divulgació científica
12:00 Carme Garcia Yeste (Universitat Rovira i Virgili)
Passió per la divulgació científica
13:00 Josep Maria Vergés Bosch (Universitat Rovira i Virgili)
Artesans i científics: experiència i experimentació en la recerca arqueològica.
14:00 Dinar
17:30 Sessió de valoració de les jornades i propostes de futur
Teniu el codi QR en el document adjunt.