Vinaròs News

Històries d'avui en dia

Deconstrucció social: El món intern i l’extern Deconstrucció social: El món intern i l’extern
RAMON PUIG Tenim una percepció dual de la realitat externa: l’herència biològica que predisposa les conductes individuals espontànies i impulsives i l’herència cultural en... Deconstrucció social: El món intern i l’extern

RAMON PUIG

Tenim una percepció dual de la realitat externa: l’herència biològica que predisposa les conductes individuals espontànies i impulsives i l’herència cultural en base a normes i valors històricament constituïts. Dos percepcions que xoquen constantment: la disposició individual i la conjuntura social, un contradicció intensa en les zones industrialitzades i causa de malalties cardíaques, circulatòries i vasculars. Fomenta conductes agressives per la competitivitat que domina el model social i fomenta irritació, temor, indecisió, desempara i impotència, Si la presó és el símptoma de la repressió externa, la neurosi són causa de la repressió interna: no voler ser com s’és i haver de ser-ho, voler ser un mateix i no poder.

Instruir és sinònim de disciplina des del parvulari a la universitat. Una etapa d’adoctrinament on aprenem a normalitzar com s’aixequen els murs carceraris interiors contra els que s’estavellaran els desitjos de llibertat. La família, l’escola, els mitjans, la publicitat, el treball, la societat i el model que ens impulsa a consumir per consumir, formen un sistema de valors i desitjos condicionats per interessos aliens que xoquen contra la condició interna de la persona.

Aquesta realitat provoca desorientació, degradació psíquica i física i comportaments descontrolats. Una part d’aquestes disfuncions es tracten amb mesures farmacològiques però la majoria té difícil diagnòstic perquè correspon a la contradicció entre la conducta social imposada i la naturalesa individual. Les persones naixem buides de conviccions i, tal com aprenem a parlar, construïm la nostra personalitat individual i social sense necessitat de saber el sentit i la utilitat d’aquest aprenentatge.

El nivell d’ignorància sobre l’arbitrarietat de l’adoctrinament imposat equival al nivell d’identificació amb els valors imposats pel sistema i desconèixer-ho comporta ignorar els valors propis i buscar les causes del problema en un mateix.

La racionalitat tendeix a globalitzar l’existència humana eliminant la diversitat amb l’objectiu de crear l’home unidimensional. La nostra capacitat de pensar està absorbida per la mentalitat del poder establert i ens converteix en irracionals, incapacitats de predir els límits socials, econòmics i històrics que ens condueixen a l’autodestrucció global.

El pensament racional, al negar la objectivitat i diversitat d’altres maneres de pensar, es converteix en irracional i condueix a la tirania del poder. El mètode de producció medieval en el món rural era econòmicament equilibrat amb la natura i socialment més just i igualitari que qualsevol societat anterior i posterior. No el van destruir per millorar-lo sinó per imposar un poder depredador, amb la burgesia al capdavant, a la qual s’hi afegí l’aristocràcia senyorial.

L’agricultura, la metal·lúrgia, l’escriptura, el calendari, l’art, etc. van ser descobriments del bon salvatge. Un antecessor per al qual, la supervivència diària es limitava a la necessitat de proveir aliments, combustible, roba, calçat i sostre. Són les necessitats bàsiques de l’ésser humà, més enllà d’aquets mínims només hi ha la cobejança afegida per la convenció social.

En l’origen de les societats humanes no hi havia una diferència notable entre el món extern i l’intern perquè s’hagués trencat l’evolució. Els nostres ancestres es veien a si mateix com part de la natura i aquesta com part de si mateix. En canvi, entre els civilitzats, el món extern és un espai a controlar, explotar i exterminar, impulsats per una interpretació de la realitat on el pensament científic prescindeix del món interior, emmirallat en la materialitat del món exterior.

En el bon salvatge, el món intern i l’extern estven en equilibri, un espai compartit que el va trencar la civilització.

Comparteix

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies