

Balfegó inaugura les instal·lacions més avançades del món dedicades a la tonyina roja
ALTRES POBLESDALT DEL SÉNIA 23 abril, 2025 Vinaròs News

NOTA DE PREMSA
Balfegó Grup, empresa líder mundial en pesca, aqüicultura i comercialització de tonyina roja, ha inaugurat les noves instal·lacions a l’Ametlla de Mar (Tarragona), per a les quals ha realitzat una inversió de 35 milions d’euros. Aquest nou complex, que té una superfície de 12.000 metres quadrats, substitueix l’anterior que va patir un incendi el 2018, i albergarà la planta per a processament de tonyina roja més avançada del món.
Les noves instal·lacions permetran a Balfegó, no només duplicar com a mínim la seva capacitat actual de processament, sinó també diversificar la seva oferta de productes i preparats, tant pel mercat professional com pel gran consum, com ara el carpaccio, els sakus o el tàrtar. Per això, Balfegó ha dotat la nova planta amb tecnologia d’última generació que permet automatitzar tasques, maximitzar l’eficiència, reduir consums i assegurar un producte de màxima qualitat, emblema de la marca.
Les noves instal·lacions de Balfegó s’alineen amb la política de millora contínua que desenvolupa la companyia a les seves instal·lacions aqüícoles, en què inverteix anualment entre 1 i 1,5 milions d’euros en innovació, manteniment i sostenibilitat. Cal apuntar que Balfegó preveu tancar el 30 d’abril l’exercici del 2024 amb una facturació de 107,6 milions d’euros i 335 professionals.
El nou complex, que empenyerà el creixement dels recursos humans de l’empresa al voltant d’un 15%, albergarà diferents espais de treball, com ara sales d’especejament, filetejat, àrees de congelat i conservació, espais d’empaquetament, logística i distribució. Igualment, també integrarà les instal·lacions administratives de l’empresa i l’espai d’experimentació gastronòmica de Balfegó de què ja disposava a la seva factoria anterior, però ara amb unes dimensions més grans i molta més projecció exterior.
Compromís mediambiental i social de l’empresa
Les noves instal·lacions han estat dissenyades per reforçar el compromís de la companyia amb la qualitat i la sostenibilitat, tant ambiental com social, que la caracteritza. De fet, un dels aspectes més destacats del nou projecte és la seva integració amb els principis de la certificació B Corp, que l’empresa va obtenir el 2024, i que la va convertir a la primera del sector pesquer espanyol a aconseguir-ho. Així, les instal·lacions incorporen mesures deficiència energètica, ús d’energia renovable, optimització de recursos hídrics i sistemes de control ambiental.
Igualment, Balfegó ha iniciat el procés per certificar les noves instal·lacions sota l’estàndard internacional d’edificació sostenible BREEAM amb l’objectiu d’assolir la màxima qualificació. Tot plegat reforça el compromís adquirit per l’empresa per reduir la seva empremta de carboni un 46% per al 2030.
Segons Juan Serrano, CEO de Balfegó, “la nostra nova seu marca un abans i un després en la forma d’entendre la producció i transformació de la tonyina roja, amb unes instal·lacions més segures per a les persones, i més versàtils per al producte, que ens permetran unir ciència, gastronomia i tecnologia per poder continuar abastint les cuines de més de 40 països”.
Centre d’experimentació gastronòmica
El nou complex disposarà també d’un centre d’experimentació gastronòmica, concebut com a laboratori culinari orientat a xefs, investigadors i professionals de la restauració. Aquest centre permetrà desenvolupar noves tècniques, aplicacions i receptes al voltant de la tonyina roja, alhora que fomentarà la col·laboració amb escoles de cuina, centres de R+D i figures emergents del panorama gastronòmic nacional i internacional.
Balfegó, que ja organitzava aquest tipus de trobades a les seves instal·lacions anteriors, podrà ampliar ara la capacitat d’aquests, reforçant així el paper del centre d’experimentació com a eix de formació i innovació gastronòmica. Tot això, en coherència amb altres iniciatives de Balfegó en l’àmbit gastronòmic, com l’espai gastronòmic Tunateca Balfegó a Barcelona, el concurs internacional Chef Balfegó, el campionat professional de sushi ITAMAE Balfegó, o la beca BalfegóWTalent per a dones joves aspirants a xef, reforçant l’aposta de l’empresa per la divulgació.
Segons Juan Serrano, CEO de Balfegó, “estem fent un pas molt important per poder contribuir a una economia més ètica, inclusiva i sostenible. Busquem que la nostra activitat econòmica impacti positivament en les persones, a l’entorn i a la nostra comunitat -afegeix Serrano -, i amb aquestes instal·lacions contribuïm a millorar el teixit socioeconòmic de la nostra comarca, de Tarragona i del nostre sector”.