
Més de 2.000 persones acompanyen la patrona de Morella durant els 20 quilòmetres que separen el santuari del poble
MORELLA 18 agost, 2024 Vinaròs News


El poble de Morella ha viscut el moment més emotiu i multitudinari amb l’entrada de la Mare de Déu de Vallivana a la ciutat. Este fet marca oficialment l’inici del 55 Sexenni on es viuran 10 dies de festa major. L’entrada, quan cau la nit, és un moment silenciós, en el que els morellans i morellanes contemplen emocionats la figura de la seua patrona, vinguda des de Vallivana.
La Mare de Déu s’endinsa en el municipi acompanyada pels 2.000 romers i romeres que l’han secundat en Rogativa des del santuari de Vallivana, situat a més de 20 quilòmetres de Morella i, a l’entrar es troba tot el Pla d’Estudis ple de gent amb les danses i quadres bíblics preparats per a rebre-la.
Este és l’acte central del Sexenni, en el que el poble morellà renova el vot adquirit pels seus avantpassats en 1673 després que la fe en Maria de Vallivana salvara la població d’una plaga de pesta. Els poders civil, eclesiàstic i el poble de Morella van decidir oferir unes festes extraordinàries a la Mare de Déu en Novenari, traslladant la seua imatge fins a la ciutat cada sis anys. Una vegada que la Mare de Déu se col·loque en la peanya, comença la primera desfilada de danses, que l’acompanyaran fins a la que tornarà a ser sa casa fins al mes d’octubre, la Basílica Arxiprestal.
Morella manté amb molta fidelitat esta tradició i la ciutat es continua guarnint per a rebre la Mare de Déu. Les danses gremials de Teixidors, Arts i Oficis, Llauradors, Gitanetes i als joves que protagonitzen la solemne i elegant dansa dels Torneros que representa a la ciutat acompanyaran la Mare de Déu en este camí. És la primera vegada des de fa sis anys i, després, dansen cada dia des del diumenge, que ho faran al matí i a la vesprada, fins al proper dilluns 26 d’agost.
Morella rep engalanada a la Mare de Déu
Els principals carrers de la ciutat s’han convertit en un autèntic museu viu per a rebre a la Mare de Déu de Vallivana. A la seua arribada a la ciutat, la Mare de Déu passarà pel carrer Blasc d’Alagó, amb els tres trams guarnits, i pel carrer Colomer. Allí, li esperen tapissos espectaculars i d’una gran elaboració. En total, 13 carrers i dos conventets han presentat les seues millors gales i ja estan adornades amb el paper.

Marta Barrachina reivindica el Sexenni com la major expressió d’orgull “d’una terra agraïda amb el seu passat i compromesa amb el seu futur”

La presidenta de la Diputació Provincial de Castelló, Marta Barrachina, ha participat hui en els actes commemoratius del 55 Sexenni amb “l’emoció d’assistir a la major expressió d’orgull d’una ciutat, Morella, agraïda amb el seu passat i compromesa amb el seu futur”. “Contemplar la bellesa dels retaules, la plasticitat de les danses, la solemnitat de la tradició i l’explosió de color que es viu als carrers és un esdeveniment excepcional i singular”, ha manifestat la màxima autoritat del Govern Provincial.
A les 16.30 hores de la vesprada ha donat principi la publicació solemne de la 55 edició del Sexenni amb el lliurament de la Senyera des del balcó de la casa de la ciutat a Alba Mestre Boix, degana dels estudiants. “És emocionant i commou la solemnitat del ritual”, ha manifestat la presidenta de la Diputació Provincial de Castelló. Després de la cavalcada del gremi dels Estudiants pels carrers de la ciutat i la concentració en la basílica arxiprestal, la Verge de la Vallivana ha entrat, sobre les 21.00 hores, en el portal dels Estudis per a dirigir-se en processó a l’església.

Un moment que Marta Barrachina ha qualificat de “emotiu”. “El fervor, la devoció i el sentiment sincer cap a la Verge de la Vallivana impressiona”, ha declarat la presidenta de la Diputació Provincial de Castelló. “Un esdeveniment que val la pena conéixer i gaudir, perquè aquesta força i passió que caracteritzen al Sexenni són la millor mostra del valor de la nostra terra. “Passió, esforç, compromís i una voluntat fèrria que hui Morella posa en valor per a complir eixe vot sagrat fet a la Verge de Vallivana en 1671”.
La presidenta de la Diputació Provincial ha posat en valor la implicació dels gremis, el compromís de les colònies i el potencial d’una ciutat, Morella, que “aquests nou dies és focus de totes les mirades, no sols de la nostra província, sinó també fora d’elles”.
Per aquest motiu, ha assenyalat la màxima autoritat del Govern Provincial, “confiem que el Govern d’Espanya declare la festa com a Esdeveniment d’Excepcional Interés Públic”. “Ho és per dret propi”, ha declarat.
Per part seua, la Diputació Provincial de Castelló concedeix a la tradició el suport als gremis per a engalanar els carrers amb un fons de 35.000 euros. Una suma que s’incrementa respecte al 54 Sexenni i al qual cal sumar un import de 5.000 euros destinat a una mascletà que es dispararà demà diumenge en el Pla dels Estudis a càrrec de la pirotècnia Hermanos Caballer.
La festa comptarà a més amb el suport de la Diputació Provincial que presideix Marta Barrachina amb una correguda de jònecs sense picadors que tindrà lloc el 24 d’agost i que serà a càrrec de l’Escola Taurina. Finalment, la institució ha oferit al consistori la signatura d’un conveni per a evitar la pujada de la taxa de l’aigua als veïns aprovada el 16 de juliol en ple amb el vot favorable de l’equip de govern, l’abstenció del PSOE i el vot en contra del PP. “Desitgem que Morella gaudisca, com mereix, de la festa”.


La solemne entrada a Morella de la Mare de Déu de Vallivana marca el inicio del 55 Sexenni
El dia de l’Ajuntament i el Clergat obre el novenari festiu del 55 Sexenni de Morella





