COINCOPESCA qualifica de “vergonyosa” la nova resolució de repartiment de tonyina roja entre la flota d’arts menors de la Comunitat Valenciana
ALTRES POBLES 20 gener, 2021 Vinaròs News
Comissió Interfederativa de Confraries de Pescadors de la Comunitat Valenciana
La Comissió Interfederativa de Confraries de Pescadors de la Comunitat Valenciana, COINCOPESCA, que defensa els interessos de les 20 confraries professionals de pescadors de litoral mediterrani valencià, considera “vergonyosa” la nova proposta recollida en una resolució del Ministeri de Pesca sobre el repartiment de les quotes de tonyina roja per a la flota pesquera de la Comunitat Valenciana durant l’any 2021.
En aquest esborrany s’especifica que la flota pesquera d’art menor de tot el Mediterrani espanyol té assignada una quota per a tot el 2021 de 714,55 tones a repartir entre totes les embarcacions. A la Comunitat Valenciana els corresponen unes 100 tones. Cal tenir en compte que la quota total de tonyina roja que ha assignat la Comissió Europea al Regne d’Espanya és de 6.107,60 tones. Això vol dir que a les embarcacions d’art menor dedicades a la pesca de tonyina roja únicament els han assignat un 11,69% del total. Mentre que els grans vaixells de cèrcol que operen a la Mediterrània i a les almadraves andaluses els han assignat una quota de 5.322,78 tones, és a dir, el 87,15% del total. Una xifra que està molt lluny d’un repartiment just i equitatiu i que COINCOPESCA qualifica de “vergonyós i intolerable”. Novament amb aquest repartiment de la quota de tonyina roja per a l’exercici pesquer de 2021 per part de Ministeri de Pesca es pretén beneficiar el gran càrtel espanyol dels pescadors de tonyines roges com són els grans vaixells de cèrcol i les almadraves.
Un repartiment basat en l’històric de captures
La Secretària General de Pesca va informar en el seu dia que per a l’exercici 2021 es mantindran les mateixes quotes que en el passat 2020 i que es revisaran de cara al 2022. La Comissió Internacional per a la Conservació de la Tonyina Atlàntica (ICCAT) és l’organisme responsable d’establir cada any la quota de pesca permesa per a cada país. Més tard és el Ministeri de Pesca el responsable d’assignar les quotes en funció de l’històric de captures de cada regió. El 2020 la ICCAT no es va poder reunir per la pandèmia del coronavirus i es va decidir mantenir les mateixes quotes per a aquest exercici. Però una vegada més la quota permesa a cada embarcació d’art menor de la Comunitat Valenciana és ridícula, poc més de 500 quilos anuals per embarcació, una quantitat que els pescadors valencians poden esgotar en una única jornada si es valora el pes d’una tonyina roja adult de mida mitjana que ve a ser d’uns 200 quilos. Amb aquest repartiment històric “vergonyós i res equitatiu” es premia els grans vaixells del cèrcol de tonyina i a les almadraves que van ser justament les que van portar a la tonyina roja a la vora de l’extinció. COINCOPESCA està preparant al·legacions per esmenar l’esborrany de la resolució.





