La Diputació de Castelló pacta la creació d’una Mesa de Diàleg que coordine les accions per la COVID-19
ALTRES POBLESDIPCAS 16 abril, 2020 Vinaròs News

La Diputació de Castelló ha tancat aquest matí un principi d’acord per a posar en marxa una Mesa de Diàleg que aglutine a les quatre forces polítiques en la institució provincial i que es convertisca en el fòrum per a debatre i acordar les mesures més adequades per a ajudar els municipis a revertir els efectes negatius per l’actual emergència sanitària de la COVID-19.
El president de la Diputació, José Martí, que ha impulsat aquest acord, ha volgut agrair el “tarannà constructiu de tots els representants polítics, perquè si alguna cosa ens estan reclamant els ciutadans i ciutadanes és que utilitzem de debò la política per a dissenyar la millor de les estratègies en defensa dels interessos dels ajuntaments i, en definitiva, de les famílies”.
Martí ha fet aquestes declaracions després de presidir una Junta de Portaveus que ha marcat el funcionament del ple previst per al dimarts 21 d’abril, junta en la qual han participat els representants de PSPV, Compromís, Partit Popular i Ciutadans.
En la reunió s’ha debatut i aconseguit tancar un acord per a portar una Declaració Institucional per a la sessió plenària, “que sens dubte és el reflex del tarannà que hem de mostrar tots per a, des de la unitat, treballar en el present, amb mesures immediates, com en el futur, per a prioritzar les polítiques que ens facen avançar per a eixir dels efectes negatius de la pandèmia de manera eficaç”, assenyala José Martí.
Per al portaveu de Compromís en la Diputació de Castelló, Ignasi Garcia, hui la institució “ha fet un gran pas”. “La ciutadania agrairà que, malgrat les diferències polítiques amb els grups de l’oposició, ens posem d’acord i creem aquest espai de diàleg i de presa de decisions” per a afrontar conjuntament la crisi generada per la pandèmia de la Covid-19. Per a Garcia, el fet de donar cabuda a les aportacions dels grups de Ciutadans i del Partit Popular en la taula de reconstrucció denota “l’altura de mires” del govern provincial en aquesta legislatura.
Acords
Pel que respecta a la Declaració Institucional, aquesta inclou diversos acords. D’una banda, la Diputació de Castelló mostra les seues condolences a les famílies de les persones mortes a conseqüència de la COVID-19, tant a la província de Castelló, com en la Comunitat Valenciana i en la resta d’Espanya, així com a les persones que han perdut durant aquests dies als seus sers estimats per altres patologies i que no han pogut acomiadar-se d’ells com mereixen.
Igualment la Diputació vol donar un reconeixement explícit a tots els professionals que estan lluitant contra aquesta pandèmia, des de l’àmbit sanitari, -la primera línia contra la malaltia-, a les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat, a les Policies Locals, Bombers, Protecció Civil, als funcionaris i personal laboral de la Diputació i dels ajuntaments i a tots els treballadors i treballadores.
El suport s’amplia als empresaris i autònoms de les indústries, del transport, l’agricultura, la pesca i tots els sectors econòmics que tots els dies estan en actiu perquè, en la mesura que siga possible, la nostra societat no es pare, a més de reconéixer a les persones voluntàries que estan donant el millor de si per a superar aquesta pandèmia.
En segon lloc, la Diputació considera que, davant la situació creada per l’emergència sanitària i social que vivim, la Junta de Portaveus és l’òrgan adequat per a constituir-se en un fòrum de trobada dels grups polítics d’aquesta institució, en el qual poder canalitzar i consensuar totes les iniciatives que es plantegen, i on es puga donar tota la informació que requerisquen els grups, per a això es dotarà del necessari pes polític al citat òrgan.
Com a tercer punt de la Declaració Institucional, es recull que, per a aconseguir els objectius desitjats, la Junta de Portaveus establirà la freqüència de les seues reunions, així com la composició dels seus membres, podent-se incorporar també a les sessions aquells diputats o diputades que per la temàtica que es vaja a tractar siga convenient la seua presència, i els tècnics la presència dels quals es considere necessària.
En quart lloc, la Junta de Portaveus acordarà la creació d’una Mesa de Diàleg, que estarà formada pels grups polítics. Una Mesa que activament escoltarà a actors socials i persones de la societat civil, així com als ajuntaments i mancomunitats, a fi de coordinar i prioritzar aquelles accions necessàries per a revertir els efectes de la COVID-19 que estan patint les persones, empreses i autònoms de la nostra província.
Tres àmbits essencials
El cinqué dels apartats insta als grups polítics a comprometre’s a canalitzar les seues iniciatives a través d’aquests dos fòrums, iniciatives que s’orientaran en tres àmbits essencials d’actuació:
- Proporcionar liquiditat als nostres ajuntaments mitjançant línies d’ajudes i avançaments de recaptació. Adquirir, en coordinació amb altres administracions, el material necessari per a la protecció de la població.
- Reactivar l’economia provincial flexibilitzant les càrregues impositives de la ciutadania i ajudant als sectors productius, amb especial incidència en les pimes, autònoms, sector hostaler, turístic i industrial, amb especial preocupació pels municipis turístics.
- Protegir als sectors socials més vulnerables amb reforç de mesures relacionades amb el benestar social de la població i una especial atenció al Servei d’Atenció Domiciliària.
Al costat d’ells, com a sisé punt de la Declaració Institucional, la Diputació de Castelló estudiarà, juntament amb la resta d’administracions, l’autonòmica i l’estatal, aquelles línies de col·laboració que prevalguen l’eficàcia en la gestió dels recursos públics, sempre respectant els marcs competencials de cada administració. I per a finalitzar, s’acordarà donar trasllat dels presents acords al Govern d’Espanya, a la Generalitat Valenciana, a la Federació Valenciana de Municipis i Províncies i a tots els ajuntaments de la província.
El PP aconsegueix que la Diputació accepte les seues propostes a favor de la província
PP CASTELLÓ
El grup popular de la Diputació ha aconseguit hui que s’incloguen part de les seues propostes a favor de la província. Els populars, els qui van llançar a principis de setmana la proposta de crear un pacte a favor dels 135 municipis de la província, han aconseguit que hui l’equip de govern accepte els seus principis dins d’una declaració institucional.
Tal com ha explicat el portaveu del PP en la Diputació, Vicent Sales, “es tracta d’un punt d’inici per a començar a negociar i, sobretot, que les propostes que el PP estem plantejant des de l’inici d’aquesta crisi es convertisquen en una realitat”.
Sales ha reiterat la voluntat del grup popular de “negociar tot allò que siga positiu per als 135 municipis de la província” i ha assegurat que “entenem que és el moment de la lleialtat institucional, per això els oferim la nostra experiència de govern perquè, després d’un mes sense concretar accions, les mesures arriben als municipis”.
Des del passat 16 de març, inici d’aquesta crisi per la declaració de l’estat d’alarma, el grup popular ha registrat diferents propostes. Plantejaments socials, d’ajuda de neteja i desinfecció de la província, de repartiment de material de seguretat, mesures fiscals i econòmica, de suport a famílies, pimes i autònoms…
Vicent Sales ha assegurat que “és el moment que la Diputació estiga al servei dels interessos generals de la província de Castelló”.





