Vinaròs News

Històries d'avui en dia

Vora l’Ebre: Què passa amb les terrasses? 2 Vora l’Ebre: Què passa amb les terrasses? 2
JOAN FERRÉ En un escrit anterior us parlava de les terrasses dels establiments de restauració a Amposta i, concretament, a l’apartat que fa referència... Vora l’Ebre: Què passa amb les terrasses? 2

JOAN FERRÉ

En un escrit anterior us parlava de les terrasses dels establiments de restauració a Amposta i, concretament, a l’apartat que fa referència a l’ocupació de la via pública i sobre l’ordenança que les regula. Us explicava que vaig llegir l’ordenança i que la vaig trobar completíssima i que, difícilment, es podia millorar.

Llegida aquesta ordenança s’hi troben coses si més no, curioses. Coses que, si s’apliquessin, ja no dic correctament o no, sinó el fet de fer-se complir, no m’haurien semblat tan singulars.

Per a qui es vulgui llegir l’ordenança, està publicada al Butlletí Oficial de la Província de Tarragona (BOPT) del 30 d’octubre de 2017, per tant, ja governant des de feia un parell d’anys Esquerra d’Amposta-Esquerra Republicana de Catalunya (EA-ERC), té el número 2017-08761 i es diu així: ‘Ordenança municipal reguladora de l’ocupació de la via pública, amb taules, cadires i instal·lacions anàlogues’.

L’ordenança és d’obligat compliment per aquelles terrasses que s’instal·lin a partir de la publicació al BOPT i, en alguns aspectes, deixa al marge les que ja existien abans d’aquella data, com per exemple, la delimitació amb pintura a terra de la zona a ocupar. No recordo haver vist mai cap terrassa delimitada per marques de pintura…

Un dels aspectes que més afecten els veïns dels establiments, tinguin o no terrassa, és l’horari de tancament. Segons l’ordenança, el tancament dels establiments dedicats al subministrament de begudes i menjar al mateix local o terrassa exterior és, de diumenge a dijous, fins a la 1 de la matinada i, mentre que divendres, dissabtes i vigílies de festius es poden tancar una hora més tard. També es fa incís que les terrasses tenen el mateix horari que l’establiment i que en cap cas hi poden quedar clients més tard de l’hora de tancament.

És possible que als llocs cèntrics, com la plaça del mercat o l’avinguda de la Ràpita, aquests horaris es respecten, però hi ha d’altres establiments més allunyats del centre neuràlgic d’Amposta que poden tancar a les tres o les quatre del matí i, de vegades més tard, amb clients fent-la petar davant la porta del local. Ho dic perquè ho pateixo.  

L’ordenança també regula els elements que formen part de les terrasses (taules, cadires, etc.) i que, una vegada acabada l’activitat comercial, hauran de ser apilats i recollits sense causar problemes a la via pública fins a l’hora de tancament del local. Hi ha establiments que incompleixen taxativament aquesta normativa.

La majoria dels locals tenen la capacitat de poder guardar les taules i cadires a l’interior una vegada han tancat, però els hi és molt més fàcil deixar-les a l’exterior i evitar així haver-les de treure cada matí.

La plaça més gran i més concorreguda d’Amposta és la plaça del mercat. En altres ciutats seria obligatori guardar una certa harmonia entre les diferents terrasses i, una cosa encara més important, que aquestes es poguessin retirar juntament amb el mobiliari propi de la plaça. Però a Amposta no és així.

A l’altre escrit us parlava del tancament de l’establiment anomenat la Bacallaneria i que no havien retirat la terrassa. Recentment, n’ha tancat un altre, lo Mercat, un bar dedicat principalment a fer llesques, entrepans i tapes. Lo Mercat, com fa uns mesos va fer la Bacallaneria també ha tancat portes sense retirar la terrassa on exercia, pràcticament, tota la seva activitat. Actualment, les dues terrasses ocupen una part important de la plaça tot i no oferir cap servei. 

Temps enrere, vaig sentir dir que la plaça del mercat s’havia de reformar quan encara no fa dues dècades des de l’última remodelació integral que es va fer. La degradació de l’espai i la poca intervenció de les nostres autoritats en permetre que cadascú pugui fer el que vulgui, l’han convertit en un espai gens atractiu. Potser per això van decidir tancar els dos establiments esmentats.

Recordo que quan s’havia de reformar, des del PSC-PM, grup municipal del qual n’era regidor, es va demanar a l’equip de govern d’aquella època (Convergència i Unió) que tots els elements que formessin part de l’espai fossin retràctils per a poder albergar, si calia, un gran esdeveniment, tipus concert o similar. No es va fer.

Si s’acaba fent la remodelació, caldrà veure si la plaça del mercat es converteix amb l’espai que la ciutat necessita i, aprofitant l’avinentesa, es posa una mica d’ordre dintre del caos existent actualment. Una plaça és per a ús de la ciutadania i no perquè els propietaris de locals de restauració l’ocupin permanentment amb el beneplàcit dels diferents equips de govern que han passat per l’Ajuntament.  

Comparteix